Januar: Flere ideer!

Januar: Flere ideer!

posted in: Januar | 0

I går kom jeg med de første to ideene til januar-prosjektet – en nettbutikk med norske produkter, og en tjeneste der du kan lære bort det du kan. Her er enda tre ideer – og i dag handler det om å gjøre livet enklere for bileiere, samt at jeg egentlig jukser litt og plukker fram et gammelt prosjekt som får ny drakt. Dessuten har jeg sett litt på analyse i sosiale medier, som er et tema jeg kjenner på kroppen hver eneste dag gjennom jobben min i mediebransjen, der vi jobber mye med hvordan vi kan spre innholdet vårt i sosiale medier.

Innspill? Mail meg på espen@espens.no!


Concierge-service for bileiere.

Kort oppsummert:
Vi kan fylle bensin, vaske bilen, hente/levere på service og lignende – mens du er på jobb. Vi kan kjøre bilen din hjem igjen, om du har kjørt til fest men vil ta taxi hjem. Vi tar betalt på en oversiktlig måte, for eksempel per gang, så det er forutsigbart for deg som kunde.

Hovedutfordringer:
Er det i det hele tatt et marked? Og vil det isåfall være stort nok til at vi kan få volum på en slik tjeneste? Hva skal prispåslaget være? Det kan være verdt en hundrelapp eller to å få kjørt bilen hjem fra fest (fordi du sparer taxi) men det er ikke verdt så mye å få noen til å fylle tanken for deg. Hvordan funker forsikring når det er vi som kjører bilen? Hvordan skal vi rekruttere sjåfører? Vil folk tørre å gi fra seg bilnøkkelen?

Hvordan kan det testes / valideres enkelt og kjapt:
Kan gjøres via en begrenset pilot der man inviterer et utvalg deltakere – som helst beveger seg innenfor det samme området for å få ned kompleksiteten / geografisk spredning. Teknisk kan man f.eks løse det via en enkel side med et skjema man fyller ut for bestilling av tjenester f.eks.


Patent-posters

Kort oppsummert:
For en stund siden drev jeg nettbutikken Patentees.no, som solgte t-skjorter med patenttrykk. Tilbakemeldingene var veldig bra, folk syntes ideen var kul – men jeg ble stående hver kveld og trykke t-skjorter. Det ble litt mye, og derfor droppet jeg hele prosjektet. Først hadde jeg tenkt til å finne noen som kunne gjøre trykkingen for meg, men da jeg ikke fant noen som både var rimelige nok, og kunne levere bra nok kvalitet og raskt nok til at jeg syntes det var verdt det, ble prosjektet lagt på is.

Patent-motivene har imidlertid ikke forlatt meg, og ideen denne gangen er å bruke de samme motivene – men denne gang som veggpryd. Tanken er å lage en nettbutikk med plakater i forskjellige størrelser og motiver som selges med eller uten ramme, og gjøre en avtale med et trykkeri. Til å begynne med ser jeg for meg digitaltrykk av enkeltplakater når det kommer inn bestillinger. Da blir min investering / inngangskost lav, og ideen kan testes før et varelager trykkes.

Hovedutfordringer:
Pris – ved trykk av enkeltplakater, kan det gjøres billig nok? Det finnes drøssevis av plakatsjapper online som selger billige posters. Men gjør noen patent-motivene? Utfordringen er uansett at hvem som helst kan kopiere ideen, når som helst.

Hvordan kan det testes / valideres enkelt og kjapt:
Kjapp nettbutikk-løsning basert på f.eks Shopify og betaling via Stripe. Facebook-ads mot interesse eller mot tidligere kunder. Evt utsendelse til e-postdatabase fra Patentees med tidligere kunder.


Analyse i sosiale medier

Kort oppsummert:
Selskaper og medier må bruke stadig mer krefter på å nå ut i sosiale medier. Den rekkevidden du kan få uten å betale for den blir stadig mindre – med mindre du klarer å skape stadig større engasjement hos følgerne dine. Det finnes bøttevis av selskaper som gjør analyse og hevder å kunne hjelpe selskaper og medier med å nå fram – men kanskje det finnes en nisje her allikevel?

Jeg har jobbet i mediebransjen siden 2001, og har dessuten sånn halvveis greie programmerings-kunnskaper. En idé kunne vært å spesialisere seg på mediebransjen – kanskje på nordisk nivå – og løpende analysere hvilke artikler som skaper engasjement. Det innebærer å kontinuerlig overvåke alle artikler som publiseres i alle medier, og holde styr på hvor mange ganger disse deles, hvor mange likes de får etc. I tillegg må det lages et grensesnitt som lister opp disse enkelt, samt aller helst også viser hvilke tekster de er delt med i sosiale medier o.l. Alt dette kan automatiseres, så jobben gjøres én gang og tjenesten kan så være en abonnementstjeneste der jeg tar betalt hver måned.

Hovedutfordringer:
Det finnes drøssevis av tjenester som analyserer sosiale medier allerede. Kan man skille seg ut i mengden? Hva kan gjøre denne tjenesten bedre enn andre? Kanskje dersom man kan spisse det mot Norge/Norden. For akkurat dette prosjektet (å gjøre det på 30 dager) er det også en utfordring at det er mange år siden jeg programmerte aktivt – og dette er nok en del timers proggejobb. Kan jeg rekke å lage noe som funker – en beta?

Hvordan kan det testes / valideres enkelt og kjapt:
Her må det settes opp en demo. Det må utvikles et grensesnitt som henter inn artikler fra de største mediene (via RSS-feeds) og sjekker hver enkelt av disse opp mot de største sosiale mediene (Facebook, Twitter. Kanskje Google+ og Pinterest?) og deretter lager løpende lister / rangeringer med mest delte innenfor ulike emner / nisjer. Helst med flotte, pene grafer som kan brukes rett i interne presentasjoner. Deretter kan man sette opp automatisk rapportering på e-mail, eller man kan bygge inn mer intelligent analyse som mener noe om hvorfor akkurat dette har fungert.

Kompleksiteten i denne siste ideen er nok muligens for høy for et 30-dagers-prosjekt, men jeg tok den med allikevel.

Leave a Reply