Min kanskje største idé så langt – men er den god eller dårlig?

Min kanskje største idé så langt – men er den god eller dårlig?

posted in: Januar | 0

På vei hjem fra jobb her en dag var jeg innom Nespresso. Da jeg gikk hjem slo det meg at det burde være helt unødvendig for meg å gå dit – de fleste har et jevnt forbruk av kaffe. Nespresso burde vite hva jeg trenger, og når. Og for alt jeg vet kan det hende de allerede gjør det – men det er egentlig ikke poenget. For denne tanken spant uansett videre til ideen jeg skal oppsummere kort her. Jeg tror den har stort potensiale, men at den nok også er for stor til å kunne løses på 30 dager. Jeg velger uansett å dele den.

Ideen kort oppsummert:
«Big data» er et av de helt store buzzordene. Kort sagt handler det om å samle mest mulig informasjon, og sammenstille den på nye måter, for å skape verdi. Verdi for bedrifter, i form av mer business – og verdi for deg og meg, ofte i form av at hverdagen blir enklere. For en kjapp intro til big data, kan du for eksempel se gjennom denne Slideshare-presentasjonen fra Bernard Marr, som har skrevet en bøtte med bøker om emnet. Alt vi gjør legger igjen stadig flere elektroniske spor – og disse kan brukes til å skape nye eller bedre tjenester. Det er her min idé kommer inn.

Skal du bruke big data, må den være big. Du må ha nok data til å at det gir verdi. Så, hva om du er en mindre bedrift, som ikke har ressurser, og heller ikke er stor nok til å generere nok data til at det blir nyttig? Min idé er «big data as a service». Ved å koble deg til min tjeneste, drar alle som er koblet til systemet nytte av hverandre – og bruker hverandres data.

Nøyaktig hvordan det skal funke i praksis har jeg ikke helt klart for meg enda – det er fortsatt bare en løs idé, men hypotesen min er altså at det vil finnes massevis av bedrifter som ikke vil ha ressurser, tid og kompetanse til å bruke big data, eller som vil være for små til å samle nok til at det er nyttig – men som kan være interessert i å betale for å skape verdi gjennom bruk av data for å øke omsetningen.

Et eksempel: Du driver en bedrift som selger noe. Hva som helst. Det kan være forbruksvarer med kort levetid – kaffe, proteinpulver, batterier, printerblekk, sokker – eller noe med lang levetid – biler, eiendom eller elektronikk. Det spiller egentlig ingen rolle. Uansett – du har noen faste kunder, og så bruker du masse energi på å hele tiden få inn nye kunder på toppen av det.

De trofaste kommer tilbake av seg selv. Men de nye er dyre: Du må få dem inn i utgangspunktet. Så må du få dem til å kjøpe noe, du må gi dem en god opplevelse og du må sørge for at de husker deg neste gang de skal kjøpe det samme. Først da har du skapt deg en fast kunde. Hva om du kunne oppsøke dem på nøyaktig riktig tidspunkt? Slik at de ikke trenger å huske på deg – fordi du husker på dem?

Der har du systemet jeg ser for meg i et nøtteskall: Systemet vet hva du selger til hvem, og er smart nok til å skjønne hvem andre som kanskje trenger det samme, og når de trenger det. Den informasjonen får du tilbake. Og alt er basert på data og maskinlæring, slik at systemet løpende tilpasser seg, lærer fra alle tidligere bestillinger og blir smartere og mer treffsikkert hele tiden.

Dette er bare løse tanker foreløpig. Jeg må jobbe med å konkretisere ideen, jeg må se hva som allerede finnes, jeg må tenke på hvor det kan og ikke kan brukes, jeg må tenke på juridiske utfordringer i forhold til personvern og lagring av data – og en million andre ting. Tanken med å formidle det her, er å være transparent gjennom hele 2017 med ideer jeg kommer opp med, i tillegg til at det blir et forsøk på å dokumentere prosessen fra en ganske løs idé til forhåpentligvis noe mer håndfast.

Og dessuten – hver gang jeg skriver noe, får jeg masse gode innspill tilbake fra dere. Så bring it on – hva synes du om idéen? Har den potensiale?

Send meg en mail på espen@espens.no og fortell meg hva du tenker!

Og husk: Skap noe – hva som helst – hver dag!

Espen

Leave a Reply